Informační systém pro řízenou zdravotní péči
Klíčovým předpokladem úspěchu systému řízené zdravotní péče je informační systém poskytující nástroje pro komunikaci mezi zúčastněnými stranami a efektivní administraci systému.
funkce systému
Nejdůležitější procesy podporované informačním systémem jsou:
- Administrace kontraktu řízené péče:
- evidence účasti poskytovatelů zdravotní péče
- zpracování dat, riziková klasifikace, parametrizace a vyhodnocování kontraktu
- informační podpora poskytovatelů sloužící k řízení nákladů zdravotní péče
- komunikace a organizace
- Administrace Plánu řízené péče:
- správa členství klientů
- objednávání na vyšetření do sítě Plánu
- vedení zdravotních a bodových účtů klientů
- čerpání benefitů a vyúčtování motivačního programu
- provoz programů řízení chronických chorob
- asistenční služba (helpdesk, ticketový systém)
- statistiky, analýzy
Uživatelé systému, uživatelská prostředí
Informační systém využívá řada různých uživatelů (poskytovatelé, klienti Plánu, pracovníci call centra či klientských pracovišť), někteří jen příležitostně, jiní jako podstatnou část své pracovní náplně.
Je-li to možné, funkce systému je vhodné integrovat do stávajících rozhraní používaných uživateli (např. portál zdravotní pojišťovny pro poskytovatele či klienty), dále je vhodné nabídnout zejména klientům podporu SMS komunikace a přístup i z mobilních zařízení.
Následující obrázek uvádí příklad realizace uživatelských rozhraní integrací do existujících prostředí:
Poskytovatelé zdravotních služeb a klienti Plánu zde využívají svůj přístup k portálu zdravotní pojišťovny, kde jsou zpřístupněny funkce systému řízené zdravotní péče. Některé funkce (např. objednávání) mohou být integrovány i do klinického či nemocničního IS poskytovatelů zdravotních služeb.
Poskytovatelé motivačního programu mohou prodej benefitů klientům zajišťovat přímo ze svého obchodního IS (v rámci pokladního prodeje nebo e-shopu), přičemž čerpané benefity motivačního programu jsou plně nebo částečně hrazeny z bodového účtu klienta.
Jediným nově vytvářeným uživatelským rozhraním v tomto příkladu je portál pro administraci, který využívá call centrum, klientské přepážky a kancelář administrátora.
Pokud není plná integrace do stávajících portálů možná, vznikají portál pro poskytovatele a pojištěnce jako nová uživatelská prostředí, která případně mohou využívat přihlášení přes portál pojišťovny (princip single sign-on).
Ochrana údajů
Součástí informačního systému musí být opatření pro zajištění jeho bezpečnosti a splnění požadavků právních předpisů na ochranu osobních údajů – v systému řízené péče se zpracovávají zvláštní kategorie osobních údajů (údaje o zdravotním stavu).
Informační systém pro řízenou péči vyvíjený KlientPRO
KlientPRO již téměř 20 let vyvíjí, průběžně zdokonaluje a technologicky inovuje unikátní informační systém pro podporu administrace řízené péče (zejména skupinový kapitační kontrakt a Plán řízené zdravotní péče) včetně zpracování dat a analýz.
Informační systém sami používáme a nabízíme jej i jiným administrátorům systémů řízené péče, kdy jsme schopni zajistit:
- návrh přizpůsobení systému
- úpravu IS na míru
- provoz IS, podporu uživatelů, školení
- následnou inovaci
V letech 2011 – 2017 jsme tento informační systém provozovali pro KLIENT PRO SK s.r.o. – administrátora Plánu MEDIPARTNER® na Slovensku.
Převážná část systému je vyvíjena jako obecná a zadáním parametrů se konfiguruje pro konkrétní prostředí. Výhodou tohoto přístupu jsou úspory z rozsahu.